loader image

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
13 مرداد 1401

چیلر تراکمی چگونه کار میکند ؟1.آب خنک یا 2.هوا خنک؟

آنچه در این مقاله میخوانید:

چیلر تراکمی در واقع نوعی چیلر است یا می توان گفت چیلر بخشی از سیستم تهویه مطبوع است که با حذف حرارت کار خود را انجام می دهد. در واقع چیلر سرما تولید نمی کند بلکه گرما را از بین می برد. به دلیل وجود کلمه chill در نام این دستگاه، ممکن است فکر کنیم که عملکرد اصلی چیلر بر اساس تولید سرما است، اما اینطور نیست.

بنابراین چیلر از مجموعه ای از اجزای اواپراتور، کندانسور، اکسپنشن ولو ،فن ،پمپ ،کمپرسور, لرزه گیر، آنتی فریز و موارد دیگر تشکیل شده است.

چیلر تراکمی از نظر ساختار، نوع کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و کاربری و رنج دمای عملکرد دارای تنوع می‌باشد.این بدان معناست که برخی از کندانسورها با آب و برخی با گاز خنک می شوند.

از چیلرهای تراکمی به وفور در تهویه مطبوع برج‌ها و ساختمان‌های مسکونی، پروژه‌های تجاری – تفریحی، ساختمان‌های اداری، سالن‌های ورزشی و فرهنگی، انواع کارخانجات ، سرمایش‌های فرآیندی و … استفاده می گردد و معمولاً در پشت بام یا زیرزمین و موتورخانه ساختمان ها قابل نصب است.

از وظایف چیلر ها و بطور کلی سیستمها تهویه مطبوع به کنترل دما ، رساندن و حفظ دمای هوا، کنترل رطوبت و ایجاد جریان هوا و تمیز کردن هوای محیط می توان اشاره کرد.

چیلر تراکمی هوا خنک

اصول کار چیلر هوا خنک همان سیکل تراکمی – تبخیری می‌باشد . در چیلرهای تراکمی هوا خنک، برای دفع حرارت به خارج، از کندانسور هوایی استفاده می‌شود که در این حالت به علت استفاده از این نوع کندانسور به جای کندانسورهای آبی، نیازی به استفاده از برج خنک کننده و رایزرهای رفت و برگشت برج و پمپ آب برج نمی‌باشد.

از آنجایی که چیلرهای هوای خنک از برج خنک کننده استفاده نمی کنند و در عوض گرمای خود را به هوای محیط تخلیه می کنند و به همین دلیل به مقدار زیادی هوای تازه نیاز دارند تا گرمای ناخواسته و ناخوشایند را از ساختمان خارج کنند.

چیلر تراکمی

چیلر هوا خنک آب سرد تولید می کند که به تمام قسمت های ساختمان پمپ می شود و به واحدهای توزیع هوا یا فن کویل ها می رسد تا گرمای ناخواسته را از ساختمان دفع کرده و به چرخه آب خنک شده منتقل کند.

آب سرد شده در دمای حدود 6 درجه سانتیگراد (42.8 درجه فارنهایت) به واحدهای توزیع یا فن کویل ها می رسد و با گذشت زمان، مبدل حرارتی داخل فن کویل ها یا واحدها تا دمای حدود 12 درجه سانتیگراد (53.6 درجه فارنهایت) افزایش می یابد.

سپس هوای خنک به سمت چیلر می رود تا قبل از ورود مجدد به چرخه، گرمای خود را به هوای اطراف منتقل کند.هنگامی که این آب به چرخه بازگشت، وارد اواپراتور می شود و در آنجا از سطح بیرونی لوله های حاوی مبرد عبور می کند.

پس از این، آب در حالی که حرارت خود را از دست داده است، از طرف دیگر خارج می شود. مبرد تنها مایعی است که از تمام قسمت های چیلر عبور می کند.

فشار و دما مبرد با عبور از قسمت‌های مختلف دستگاه تغییر می‌کند و گرمای ناخواسته را از آب خنک‌شده با اواپراتور دفع می‌کند.

چیلر تراکمی آب خنک

 نوعی از چیلر تراکمی است که با گرفتن گرمای آب تولید سرمایش می‌کند. در چیلر آب خنک، مبرد بعد از گرفتن گرمای آب با دما و فشار بالا به کندانسور منتقل می‌شود.

این سیستم دارای چندین جزء ضروری از جمله: برج های خنک کننده، پمپ آب کندانسور، مخازن TES،کمپرسور ، اکسپنشن ولو و … می باشد.

در چیلر های آب خنک به جای کندانسور هوایی از کندانسور آبی به صورت صفحه‌ای و یا پوسته و لوله استفاده می‌گردد.در این حالت انرژی گرمایی توسط آب خنک کننده که در داخل کندانسور در جریان می‌باشد جذب شده و در برج خنک کننده از سیستم تبرید دفع می‌گردد. از فواید این سیستم می‌توان به بالاتر بودن راندمان دستگاه اشاره کرد.
به این معنا که در ظرفیت‌های برابر مصرف برق کمتری نسبت به چیلرهای هواخنک دارند ولی با توجه به کمبود منابع آبی و همچنین بالاتر بردن هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری و اجرای سیستم و فضای مورد نیاز بیشتر در موتورخانه همچنان چیلرهای هواخنک از محبوبیت بالاتری در اکثر پروژه‌ها برخوردارند تنها تفاوت این دو نوع چیلر صرفا در نوع کندانسور آن‌ها می‌باشد.

یک مبرد، گرمای ناخواسته را از اواپراتور می آورد و از کندانسور عبور می کند. حلقه دیگری به کندانسور متصل است – حلقه آب کندانسور که بین برج خنک کننده و کندانسور قرار دارد. پس از ورود به کندانسور در حدود 27 درجه سانتیگراد (80.6 درجه فارنهایت)، آب در دمای 32 درجه سانتیگراد (89.6 درجه فارنهایت) خارج شده و به سمت برج خنک کننده می رود.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه مبرد و کندانسور مستقیماً در تماس نیستند. تبادل حرارت فقط از طریق دیواره لوله انجام می شود. آب کندانسور با گرمای ناخواسته، برای دفع حرارت بیشتر به برج خنک کننده می رود.

برج خنک کننده جایی است که گرمای ناخواسته در یک تاسیسات به پایان می رسد. یک فن بزرگ دستگاه را با هوا تغذیه می کند.

چگونه بین این دو انتخاب کنم؟ ظرفیت خنک کننده اصلی ترین راهنما برای انتخاب چیلر است. تعادل بین هزینه های اولیه خرید و هزینه های سرویس و نگهداری به یک اندازه مهم است. برخی از مشتریان تصمیم خرید خود را بر اساس هزینه های اولیه قرار می دهند. برای تعیین هزینه اولیه در کنار خرید خود چیلر و فن کوئل ها، هزینه های پیمانکاران و تجهیزات اضافه را اضافه کنید.

برای چیلر آب خنک، به یاد داشته باشید که برج خنک کننده اضافه کنید. وقتی نوبت به هزینه چرخه عمر می رسد، باید هم هزینه خرید و هم هزینه نگهداری سالانه را در نظر بگیرید. هنگامی که هر یک از دو چیلر را به این ترتیب ارزیابی می کنید، می توانید هزینه کل آن را تعیین کنید.

چیزی که باید توجه داشته باشید این است که چیلرهای آب خنک معمولاً با نادیده گرفتن هزینه اولیه و هزینه آب با ارزش تر به نظر می رسند. با این حال، تنها پس از بررسی هزینه های گسترده تر است که تصویر واقعی به وضوح نمایان می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فعالیت خود را از سال ۱۳۹0 در زمینه فروش و خدمات سیستم های سرمایشی و گرمایشی شروع نموده است . این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی سازنده به صورت مستقیم تامین می کند و همچنین ضمانت اصالت و سلامت کالا را به تمام مشتریان ارائه می دهد. این که شما عزیزان را برای خریدی بهتر به درستی راهنمایی میکنیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دما مارکت می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • کد محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • خلاصه توضیحات
  • توضیحات
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
هیچ محصولی در سبد نیست