loader image

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 7 دقیقه
17 مهر 1402

بهترین انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی کدام است؟

امروزه سیستم سرمایشی و گرمایشی متفاوتی با توجه به نیاز مصرف کننده در سراسر جهان تولید و عرضه می گردد. مصرف کننده ها با توجه به آب و هوا و منطقه چغرافیایی و بودجه اولیه و ثانویه خود یکی از سیستمهای سرمایشی و گرمایشی موجود در بازار را تهیه و مورد استفاده قرار می دهند.

اما گاهی اوقات مصرف کننده برای تصمیم خود مردد است و نمی تواند بهترین نوع سیستم را انتخاب کند. ما در این مقاله سعی میکنیم تا جای ممکن به شما, برای انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع مناسب و کاربردی کمک کنیم.

کولر آبی, اسپلیت دیواری, داکت اسپلیت, چیلر, مینی چیلر, وی ار اف, ایرواشر, زنت و غیره, جزء سیستمهای سرمایشی محسوب می شوند که بجز کولر آبی می توان گفت تا حدودی مابقی دستگاه ها هر دو کارایی را با هم دارند.

کدام سیستم سرمایشی و گرمایشی ؟ برای کدام منطقه؟

برخی از مناطق جغرافیایی با شرایط خاص مانند رطوبت بالا و شرجی بودن, مناطق گرم و خشک و مناطق خیلی گرم و شرجی, باید زمان انتخاب سیستم سرمایشی و گرمایشی منزل خود دقت کامل را داشته باشند تا با دردسر های احتمالی مواجه نشوند.

کولر آبی از دیر باز در ایران و برخی مناطق جهان مورد استقبال و استفاده عموم مردم بوده است , ولی همانطور که میدانید کولر آبی سیستم تک بعدی سرمایشی می باشد که بر پایه مصرف آب کار میکند و با ایجاد رطوبت به محیط سرما می بخشد.

در نتیجه کولر آبی برای مناطق شمال و جنوبی کشور که در جوار دریا می باشند و آب و هوای شرجی و مرطوب دارند به هیچ وجه کارایی ندارد. در کل کولر آبی میتواند دمای محیط را نهایت 3 الی 4 درجه نسبت به دمای بیرون خنک کند و باید گفت این سیستم حتی برای آب و هوای خیلی گرم مانند کاشان که هوای نسبتا گرمی دارد کارایی لازم را ندارد.

ایرواشر

ایرواشر نیز با آب کار میکند و رطوبت محیط را بالا میبرد با این تفاوت که با استفاده از کوئل آب گرم میتواند گرمایش محیط را نیز تامین کند, این دستگاه برای آب و هوای شرجی و مرطوب مناسب نیست.

چیلر

چیلر یک نوع سیستم سرمایشی و گرمایشی یا همان سیستم تهویه مطبوع است که سیستم جامع محسوب می شوند که با تقسیم هوای منظم توسط فن کوئل ها, هوای مطبوعی را به محیط می بخشد. از ایرادات این سیستم میتوان به مُشاء بودن آن اشاره کرد.

برای مثال میتوان یک ساختمان مسکونی با 7 طبقه و 10 واحد را مثال زد که همگی از یک چیلر استفاده میکنند و تقسیم هوا در هر واحد توسط فن کوئل ها انجام می شوند که البته امکان کنترل هوا را برای هر فن کوئل دارد. اما چون هزینه های سرویس و نگهداری و هزینه های استفاده مُشاء از این سیستم بالا می باشد. در مناطق ضعیف از لحاظ اقتصادی سیستم مناسبی نیست. این سیستم در تمام مناطق آب و هوایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد و یکی از بهترین سیستمهای تهویه مطبوع جهانی محسوب می شود.

البته مینی چیلر نیز چیلر هایی با ظرفیت های کوچکتر هستند با این تفاوت که امکان استفاده جداگانه برای هر محیط را به مصرف کنندگان می دهند. اما هزینه های اجرای و خرید آن به نسبت بالا می باشد. پس در زمان انتخاب این سیستم تمام جوانب را بسنجید.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت سیستم تهویه مطبوعی است که بر پایه گاز مبرد کار میکند و با کانال کشی از بونیت داخلی به نقاط مختلف محیط, دما را جابجا و محیط را خنک میکند. این نوع سیستم نیز با استفاده از کوئل آبگرم, علاوه بر سرمایش, گرمایش واحد را نیز تامین میکند. به دلیل کانال کشی و استفاده از دریچه های مشبک این سیستم امکان کنترل دمایی جداگانه در نقاط مختلف یک واحد را ندارد.

مگر آنکه از دریچه های دمپر دار که کاملا بسته میشوند و هوای ورودی را مسدود میکنند استفاده شود. از این سیستم نیز در تمام ناطق آب و هوایی میتوان استفاده کرد با این تفاوت که در آب و هوای خیلی گرم مانند خوزستان یا سیستان باید از کمپرسور های t3 استفاده شود. در زمان استفاده از ین دستگاه اگر کوئل آبگرم داشته باشد نیازی به اجرای سیستم گرمایشی دیگری نیست.

اسپلیت دیواری

اسپلیت دیواری که در ایران به اشتباه به کولر گازی معروف است, سیستم سرمایشی و گرمایشی است که مسلما در ارائه گرمایش نسبت به دیگر سیستم های تهویه مطبوع ضعیف تر است و باید از رادیاتور یا دیگر وسایل گرمایشی نیز در کنار آن استفاده کرد.

اگر قصد استفاده از این سیستم در منزل خود را دارید باید بدانید برای هر بخشِ جداگانه ای احتیاج به یک اسپلیت مجزا و با ظرفیت مناسب را دارید, زیرا هر پنل به یک کندانسور وصل می شود. برای مناطق خیلی گرم و حاره ای, باید از کمپرسور t3 و تعداد بیشتر پنل استفاده کرد.

سیستم سرمایشی و گرمایشی
اسپلیت سیستم سرمایشی و گرمایشی

VRF ها نیز سیستم سرمایی و گرمایی هستند که مانند چیلر و مینی چیلر و داکت اسپلیت برای هر واحد چه مسکونی و چه اداری به صورت جداگانه استفاده میشود .هر یونیت خارجی از وی آر اف امکان اتصال به چند یونیت داخلی را با توجه به ظرفیت مختلف آن دارد. هزینه های نگهداری و هزینه های خرید اولیه از نکات مهم انتخاب این سیستم است.

در این بررسی اجمالی به این نتیجه میرسیم که انتخاب یک سیستم سرمایشی و گرمایشی در وهله اول به قیمت خرید, سرویس-نگهداری و در مرحله بعد به انتظار شما از حجم هوا و امکانات آن سیستم مربوط می باشد. حتما قبل از خرید از کارایی آن سیستم در منطقه جغرافیایی خود و ارائه خدمات کامل آن مطمئن شوید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فعالیت خود را از سال ۱۳۹0 در زمینه فروش و خدمات سیستم های سرمایشی و گرمایشی شروع نموده است . این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی سازنده به صورت مستقیم تامین می کند و همچنین ضمانت اصالت و سلامت کالا را به تمام مشتریان ارائه می دهد. این که شما عزیزان را برای خریدی بهتر به درستی راهنمایی میکنیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دما مارکت می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • کد محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • خلاصه توضیحات
  • توضیحات
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
هیچ محصولی در سبد نیست