loader image

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 4 دقیقه
11 بهمن 1402

دستگاه زنت چیست ؟

یکی از سیستم های تهویه مطبوع که به صورت دو حالت سرمایشی و گرمایشی تولید شده است دستگاه زنت می باشد. برای پاسخ به سوال دستگاه زنت چیست ؟ باید تمام اجزا و متریال مورد استفاده در این دستگاه را شرح دهیم تا بتوانیم به این سوال جواب دهیم.

دستگاه زنت چیست

دستگاه زنت، دستگاه تهویه مطبوع چهار فصلی است که قسمتی از ساختار آن (حالت سرمایشی) شبیه کولر آبی بوده و برای گرمایش آن به یک کویل آبگرم نیاز داریم که در فصل سرما مورد استفاده قرار بگیرد. قسمت تهویه تابستانی این دستگاه کاملا شبیه کولر آبی بوده و کارکرد قسمت تهویه زمستانی آن مشابه دستگاه هواساز است.

آب گرم مورد نیاز دستگاه زنت می تواند از طریق یک دیگ آبگرم و یا پکیج حرارت مرکزی (پکیج گازسوز دیواری یا زمینی) تامین گردد.

دستگاه زنت چیست

متریال داخلی زنت

اجزای اصلی دستگاه زنت شامل متریال زیر می باشد:

  1. بدنه گالوانیزه یا فایبر
  2. دریچه هوای تازه و دمپر ها
  3. پمپ آب
  4. فیلتر
  5. سیستم رطوبت زن
  6. کوئل آب گرم
  7. سیستم کنترلی
  8. پدهای سلولزی
  9. نازل آب
  10. پمپ سیرکولاسیون
  11. فن و الکتروموتور

نحوه عملکرد زنت

زمانی که دستگاه زنت وصل و آماده به کار می شود, بعد از روشن کردن دستگاه, هوای محیط بیرونی توسط فن دمنده در داخل محفظه به جریان می افتد. در قسمت دیگر پمپ سیرکولاسیون, آب موجود در تشت را به سمت کلکتور نازل افشانه آب پمپاژ می کند. سپس آب بر روی پد های سلولوزی جریان پیدا می کند و به صورت لایه های نازک در سطوح آن، به طور کامل پخش می شود تا سطح تماس زیادی میان آب و جریان هوای عبوری ایجاد نماید.

در این بین مقداری از آب پاشیده شده به علت جذب گرمای هوا، بخار می شود و هوا همراه با دریافت رطوبت بخار (حاصل از تبخیر آب)، تا نزدیکی دمای مرطوب خنک می شود. 

گرمایش زنت

همان طور که در بالا اشاره شد, دستگاه زنت قابلیت تامین هوای گرم مورد نیاز در فصل سرما را نیز خواهد داشت. این سیستم ها با استفاده از یک کویل آب گرم که با جریان آب یا بخار آب گرم تغذیه می شود، دقیقا همانند فرایند گرمایش در دستگاه هوا ساز، دمای جریان هوای عبوری را افزایش می دهد.

این کوئل در فصل تابستان در دستگاه هیچ نقشی ندارد. در نظر داشته باشید, کویل آب گرم زنت به پکیج یا موتور خانه مرکزی متصل می شود, در نتیجه زمانی می تواند شروع به کار کند که پکیج یا موتور خانه را روی حالت رادیاتور یا گرمایش ابتدا تنظیم کنید.

زنت رطوبت زن

عملکرد زنت می تواند همچنین مجهز به سیستم رطوبت زنی باشد. با استفاده از این سیستم در دستگاه زنت هوای خشک فصل زمستان، برای ایجاد هوایی مطبوع جهت تنفس و مناسب برای پوست بدن افراد، کنترل میزان رطوبت به سادگی امکان پذیر است.

برای این عمل کافی است هم چون مکانیزم ایرواشر، آب موجود در تشت، به صورت مکانیزه در مسیر جریان هوا پاشیده شود. این سیستم ها برای مکانهای بزرگ و سالن های بزرگ و یا کارگاه های تولید قارچ و گلخانه مناسب هستند. برای منازل مسکونی سیستم رطوبت زن باید با مشورت پرشک انجام شود زیرا ممکن است برای برخی افراد مضر باشد.

تفاوت ایر واشر و زنت

ایر واشر و دستگاه زنت بسیار مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که در زنت برای خنک سازی از پد های سلولزی استفاده می شود و با تزریق آب به این پدها علاوه بر خنک کردن محیط از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری میکند . در مقابل عملکرد ایرواشر به وسیله ی نازل های فشار قوی آب و پمپ های موجود در دستگاه, آب در مسیر هوا به صورت پودری تزریق می شود و هوا به صورت تبخیری خنک می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله با عملکرد زنت تا حدودی آشنا شدید, این محصول با برندهای مختلف در اختیار مصرف کننده گان قرار می گیرد. اما به دلیل اینکه این دستگاه کاملا ایرانی می باشد, مسلما برندهای وارداتی این محصول را ارائه نمی کنند و در نتیجه شما اگر نیاز به خرید این دستگاه دارید باید از بین برندهای ایرانی انتخاب خود را انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فعالیت خود را از سال ۱۳۹0 در زمینه فروش و خدمات سیستم های سرمایشی و گرمایشی شروع نموده است . این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی سازنده به صورت مستقیم تامین می کند و همچنین ضمانت اصالت و سلامت کالا را به تمام مشتریان ارائه می دهد. این که شما عزیزان را برای خریدی بهتر به درستی راهنمایی میکنیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دما مارکت می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • کد محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • خلاصه توضیحات
  • توضیحات
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
هیچ محصولی در سبد نیست