loader image

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 13 دقیقه
13 مرداد 1401

داکت اسپلیت چیست و چگونه ظرفیت سنجی میشود؟

تجهیزات تهویه مطبوع گوناگونی در بازار وجود دارند که هر کدام کارکرد مخصوص به خود را داشته و در جای مخصوص خود بهترین هستند؛ اما یکی از بهترین سیستمهای سرمایشی و گرمایشی مجزا در صنعت ساختمان سازی سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت می باشد، که گرمایش و سرمایش مطلوبی برای واحد های ساختمانی فراهم می کند. در وهله ی اول باید بدانیم داکت اسپلیت چیست ؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از این سیستم قیمت اولیه پایین دستگاه نسبت به سیستم‌های مینی چیلر و فن کویل است، که علاوه بر کیفیت عالی این دستگاه، مزایای بسیاری برای مصرف کننده به ارمغان می آورد. اما قبل از هرچیزی بهتر است با مطالعه مقاله زیر به شناخت کامل تری از این سیستم داشته باشید و نحوه عملکرد داکت اسپلیت را به خوبی بشناسیم.
حتما ادامه مقاله را از دست ندهید:

در پاسخ به سوال داکت اسپلیت چیست باید بدانید, داکت اسپلیت ها همان اسپلیتهای مرسوم بازار می باشند با این تفاوت که با کانال کشی(duct)، تقسیم هوا بین محیط های مختلفِ مورد نیاز انجام می شود. این سیستم می تواند با اضافه شدن تنها یک کویل آب گرم، علاوه بر سرمایش، گرمایش منازل ویلایی، آپارتمان ها و ساختمان های اداری-تجاری را به صورت فوق العاده عالی تأمین نماید. 

داکت اسپلیت چیست ؟ :

این سیستم شامل دو یونیت داخلی به عنوان هواساز و یونیت خارجی با نام کندانسور می باشد که بوسیله لوله مسی به یکدیگر وصل میشوند  و سیکل تبرید در این چرخه شکل میگیرد. (در ادامه سیکل تبرید بطور کامل شرح داده خواهد شد.) داکت اسپلیت ها هوای سرد در تابستان و هوای گرم در زمستان را که بوسیله یونیت داخلی (هواساز) تولید میشود، را توسط کانال در سراسر واحد ساختمانی توزیع می کنند.

  • یونیت داخلی (هواساز)

یونیت داخلی، هواساز یا همان اواپراتور (Evaporator) بعنوان یکی از بخش های اصلی دستگاه در این سیستم می باشد. محل قرارگیری یونیت داخلی یا هواساز، در داخل ساختمان و عمدتاً در زیر سقف کاذب است. وظیفه یونیت داخلی به صورت کلی این است که در حالت سرمایش دستگاه، توسط گاز مبرد مایع که در درون آن در چرخش است، هوای گرم محیط داخلی ساختمان را جذب کرده و مایع مبرد را به حالت گازی تبدیل می کند. در نتیجه محیط مورد نظر خنک می گردد. هواساز شامل موتور فن، کویل، فیلتر، بلوئر و … می‌باشد.

  • یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت)

یونیت خارجی یا کندانسور ( Condensing unit )، یکی از اجزای اصلی است که در بیرون ساختمان (پشت بام یا تراس) و در فضای باز نصب می‌شود. وظیفه کندانسور، کاهش دما و تبدیل مبرد از حالت گاز به مایع است. عملکرد آن به‌گونه‌ای است که مبرد در حالت گاز وارد کندانسور شده و حین عبور از لوله‌های کندانسور، حرارت خود را به محیط اطراف انتقال می‌دهد و بدلیل خاصیت مبرد و تغییرات فشار، مبرد از حالت گاز به مایع تبدیل می‌گردد.

انتقال حرارت از مبرد به محیط اطراف بواسطه جریان هوای ایجاد شده توسط فن کندانسور انجام می‌شود. کندانسینگ یونیت شامل: کمپرسور، کوئل، قطعات برقی، شیر منبسط کننده جریان مبرد، فن و الکتروموتور،  شیر چهار طرفه برای معکوس کردن حالت سرمایش و گرمایش می باشد.

گرمایش داکت اسپلیت

معمولا طرز کار داکت اسپلیت در حالت گرمایشی به این شکل است که یک کویل مخصوص آبگرم به اواپراتور (یونیت داخلی) آن افزوده شود و در زمستان آبگرم ارسالی از طرف پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه در آن جریان یافته و فن با دمیدن هوا، هوای گرم را از طریق کانال ها در اتاق ها و سالن ها توزیع می کند. بنابرین در زمستان ، یونیت خارجی داکت اسپلیت خاموش شده و فقط فن یونیت داخلی کار می کند تا هوا را از اطراف کویل داغ (داغ شده توسط آبگرم)، عبور دهد و دمای هوا را افزایش دهد.

برای بالا بردن راندمان دستگاه بهتر است از داکت اسپلیت هایی استفاده شود که کوئل آبگرم بصورت فابریک و در پشت دستگاه تعبیه شده باشد.

بغیر از کوئل آبگرم برای استفاده از گرمایش داکت اسپلیت میتوان از هیت پمپ یا کوئل المنتی نیز استفاده نمود. برای اطلاع بیشتر از این دو نوع گرمایش اینجا کلیک کنید.

ظرفیت انواع اسپلیت کانالی :

داکت اسپلیت ها معمولا در ظرفیت های 24000btu/hr  تا 60000btu/hr در یک دستگاه تولید می شوند. البته واحد دیگری نیز جهت نامگذاری ظرفیت ها رایج است که به تن تبرید بیان می شود. لازم است بدانید به هر 12000btu/hr یک تن تبرید گفته می شود. در نتیجه این دستگاهها معمولا در ظرفیت های 2 تا 5 تن‌ تبرید تولید می شوند.

  • 2تن تبرید = 24000 btu
  • 2/5تن تبرید = 30000 btu
  • 3 تن تبرید = 36000 btu
  • 3/5تن تبرید = 42000 btu
  • 4تن تبرید = 48000 btu
  • 5تن تبرید = 60000 btu

ظرفیت سنجی داکت اسپلیت در شهرهای مختلف، تقریبا متفاوت می باشد. اما سوال اصلی اینجاست که چرا ظرفیت مناسب برای خرید داکت اسپلیت انقدر اهمیت دارد؟ دراصل باید گفت درصورت استفاده از ظرفیت مناسب در داکت یا هر نوع سیستم تهویه مطبوع دیگر اولاً سرمایش و گرمایش بالا و مناسبی خواهید داشت، دوماً راندمان و طول عمر دستگاه به خصوص کمپرسور بالا خواهد بود و همچنین مصرف برق مناسب و پایینی خواهید داشت.

داکت اسپلیت چیست و چگونه کار میکند؟

چه عواملی در ظرفیت سنجی داکت اسپلیت تاثیر گذار است؟

اندازه گیری فضای مفید

فضای مفید اولین پارامتری است که باید درظرفیت سنجی محاسبه شود که همان فضایی است که نیاز به خنک کردن یا گرم کردن آن است. برای مثال، برای یک پروژه مسکونی دو خوابه، فضای مفید شامل اتاق‌ها، پذیرایی و آشپزخانه می‌شود. فضای غیر مفید نیز شامل حمام، سرویس و تراس است.

تعیین نوع کاربری فضا

نوع کاربری پروژه می‌تواند مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی، کارگاهی یا هرنوع کاربری دیگر باشد. مخصوصا در ساختمان های اداری یا تجاری، رفت و آمدها، تعداد افراد حاضر، لوازم گرمازا مانند رایانه و عوامل محیطی دیگر دخیل هستند.

تعیین ضریب شهر

در استاندارد اشری(ASHREA) آمریکا هر شهری آب و هوای خاص خودش را دارد. مثلا از نظر ارتفاع از سطح دریا، رطوبت هوا، درجه حرارت هوای خشک در فصل تابستان و … با یکدیگر متفاوت‌اند. ضریب شهر یک عددی است که توسط روش‌های دقیقی متناسب با همان شهر محاسبه شده تا در فرمول نهایی محاسبه ظرفیت استفاده شود.

در جدول زیر، ضریب شهر برای مناطق مختلف کشور ارائه شده است که در فرمول نهایی محاسبه ظرفیت از آنها استفاده می‌کنیم.

شهرضریب شهر (Btu/hr)
مازندران – گیلان – گلستان۳۸۰
تهران – اصفهان – مشهد – شیراز۴۰۰
کیش – بوشهر – بندرعباس۵۵۰
اهواز – یزد۶۰۰

بار برودتی برحسب Btu/hr برای واحدهای مسکونی از حاصل ضرب رابطه زیر بدست می‌آید:

مساحت مفید محیط (برحسب متر مربع)*ضریب شهر

مثال: اگر یک واحد مسکونی در شهر تهران داشته باشیم که 120 متر مربع فضای مفید آن باشد، بار برودتی برای آن واحد مسکونی برابر با 48000 Btu/hr است.

48000=400*120

در نتیجه پیشنهاد میشود حتما از کارشناسان حرفه ای یا مهندسان مکانیک برای ظرفیت سنجی ساختمان خود استفاده کنید، برای مشاوره در این زمینه تیم حرفه ای و پرسابقه دما مارکت نیز در خدمت شما خواهد بود، کافیست با شماره شرکت تماس حاصل فرمایید.

اگر قصد خرید سیستم داکت اسپلیت را دارید برندهایی مانند وستن ایر, لوکس ایر, زانتی, گلدایران و غیره را میتوانید در این سایت مشاهده و خرید کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فعالیت خود را از سال ۱۳۹0 در زمینه فروش و خدمات سیستم های سرمایشی و گرمایشی شروع نموده است . این مجموعه کالا های خود را بدون واسطه و از طریق شرکت های اصلی سازنده به صورت مستقیم تامین می کند و همچنین ضمانت اصالت و سلامت کالا را به تمام مشتریان ارائه می دهد. این که شما عزیزان را برای خریدی بهتر به درستی راهنمایی میکنیم.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت دما مارکت می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • تصویر
  • کد محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد
  • خلاصه توضیحات
  • توضیحات
  • وزن
  • طول
  • اطلاعات
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه
هیچ محصولی در سبد نیست